گزارش برگزاری "کنفرانس بین المللی حفاظت از میراث قرن بیستم؛ از معماری تا منظر"
1398-02-14
گزارش برگزاری "کنفرانس بین المللی حفاظت از میراث قرن بیستم؛ از معماری تا منظر"

"کنفرانس بین المللی حفاظت از میراث قرن بیستم؛ از معماری تا منظر" در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت ماه 1398 در محل باغ نگارستان تهران برگزار شد. این کنفرانس که به کوشش مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و با همکاری Docomomo International (کمیته بین المللی حفاظت و مستندنگاری میراث معماری و شهری مدرن) و TICCIH (کمیته بین المللی حفاظت از میراث صنعتی) انجام شد، نخستین رویداد این حوزه تخصصی در کشور و در مقیاس بین المللی با حضور اساتید این رشته، اعضای دوکوموموی جهانی و نمایندگان این کمیته ها و متخصصانی از کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند، شیلی، بلژیک، صربستان، جمهوری چک، ترکیه، لیتوانی، بوسنی هرزه گوین و تایوان بود. این برنامه با حضور دکتر پیروز حناچی شهردار تهران و رییس دوکوموی ایران به عنوان رییس، دکتر سمیه فدائی نژاد به عنوان دبیر علمی و مهندس هادی نادری به عنوان دبیر اجرایی به انجام رسید.  همچنین از مشارکت  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه هنر، دانشگاه شیراز، دانشگاه جندی شاپور، دانشگاه یزد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنراسلامی تبریز، دانشگاه آخن آلمان، دانشگاه دلفت هلند و همچنین حمایت مالی سازمان زیباسازی و نوسازی شهر تهران برخوردار بود.

افتتاحیه این برنامه در تاریخ 3 اردیبهشت ماه با حضور دکتر محمود نیلی احمد آبادی، رییس دانشگاه تهران، دکتر محمد باقر قهرمانی معاون بین الملل دانشگاه تهران، دکتر حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمع کثیری از اساتید، متخصصین و دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی و علاقمندان به این حوزه آغاز گردید.

ابتدا دکتر پیروز حناچی ضمن تبریک روز معمار به چگونگی تاثیر انقلاب صنعتی بر شهرها و روند مدرن شدن در کشور پرداختند و اذعان نمودند صنعت باعث پیدایش موج جدیدی از توسعه و تغییرات در شهرها شده که در حال حاضر توسعه بخش خصوصی و خروج صنعت از شهرها فرصتی برای پرداختن به فضاهای صنعتی داخل شهرها ایجاد نموده است. ایشان در ادامه به نقش دانشگاه تهران و رسالت آن در هدایت جریان های جدید به خصوص در حوزه حفاظت از میراث مدرن اشاره نمود. در ادامه رییس دانشگاه تهران نیز به موضوع تمدن و سابقه بسیار طولانی میراث ایران و نقش دانشگاه ها در حفاظت از این میراث پرداخت.

پس از آن کنفرانس در طی دو روز یاد شده در سه محور تخصصی به صورت پی در پی ادامه یافت که در آن نویسندگان مقالات منتخب به ایراد سخنرانی و پاسخ به پرسش ها حول محورهای کنفرانس پرداختند. در انتهای روز دوم میزگرد تخصصی با حضور تنی چند از متخصصان داخلی و خارجی و با هدف پرداختن به نتایج و دستاوردهای مباحث مطرحه شده در محورهای مختف کنفرانس برگزار شد و پس از آن با قرائت بیانیه نهایی توسط دبیر علمی، کنفرانس به پایان رسید.

قابل ذکر است همزمان با برگزاری این کنفرانس برنامه های جانبی دیگری از جمله کارگاه آموزشی مشترک با همکاری دانشگاه آخن و دانشگاه تهران و با حضور جمعی از دانشجویان هر دو دانشگاه انجام شد. این کارگاه از تاریخ 31 فروردین  تا 7 اردیبهشت ماه و با بازدیدهایی از آثار برجسته معماری در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و یزد همراه بود. از دیگر برنامه های جانبی این کنفرانس که توجه جمع زیادی از علاقمندان را به خود جلب نمود برپایی نمایشگاهی از پروژه های انجام شده در خصوص حفاظت و مستند سازی میراث صنعتی بود.

"کنفرانس بین المللی حفاظت از میراث قرن بیستم؛ از معماری تا منظر" با درتاریخ 4 اردیبهشت ماه به پایان رسید.